Friday, March 18, 2011

x Dapat Diselamatkan daa..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
dengan izinnya, aku mencoret satu pengalaman yang amat berkesan di hatiku. Peristiwa nya berlaku selepas saja kelas Maths berakhir. Seperti biasa,pelajar NP akan keluar ke kedai makan seberang jalan, biasalah, bila perut mula berteriak.(^^)..Dengan takdir Allah, hujan yang tadinya lebat, mulai reda, dan ini memudahkan pergerakan kami keluar, memandangkan kantin pun tak buka, mau x mau, kami kena keluar jugak. Alhamdulillah, keadaan mengizinkan. Sebaik saja selamat melintas jalan, seorang daripada kawan aku terdengar suara anak kucing menjerit, seolah2 meminta tolong. Cari punya cari, seekor anak kucing tenggelam separuh badan dalam longkang yang agak besar. Aku membuat andaian, mungkin kucing tu jatuh masa hujan lebat tadi. Dengan rasa penuh belas kasihan, rakan2 aku berusaha untuk menyelamatkan kucing tu, walaupun secara kasarnya, agak mustahil. Tapi kami percaya dengan janji Allah dalam Surah al-Asr, setiap kesusahan pasti ada kemudahan. Kemunculan 3 orang pak cik memberi harapan kepada kami,yang mereka boleh tolong kami selamatkan anak kucing tersebut. Namun, jauh panggang dari api. Hanya dengan mata, tanpa usaha sedikit pun, pak cik tu boleh rasakan, anak kucing tu memang xboleh diselamatkan.

MANUSIA!!!JAUHKAN DIRIMU DARI SIKAP X BERTIMBANG RASA.TIDAKKAH KAMU MERASA TAKUT KEPADA ALLAH.APABILA DIPERSOALKAN KEPADA KAMU,MENGAPA KAU BIARKAN MAKHLUK ALLAH TU TERSEKSA SEBELUM AKHIR HAYATNYA,PADAHAL ALLAH TELAH KURNIAKAN AKAL KEPADAMU? APA YANG KAU NAK JAWAB WAHAI MANUSIA?& TIDAK KAH KAU TERFIKIR, ADA KEMUNGKINAN DENGAN IZIN ALLAH, APABILA TIBA-TIBA AMALAN YANG KAU BAWA UNTUK TIMBANGAN DI AKHIRAT NANTI TIDAK CUKUP SATU ZARAH UNTUK MEMBAWAMU KE SYURGA,TIDAKKAH MAKHLUK ALLAH YANG KAU TOLONG AKAN MENOLONGMU DI AKHIRAT KELAK..FIKIRKANLAH WAHAI MANUSIA!

~~~setelah pakcik2 tu berlalu, kami tetap x patah semangat, salah seorang daripada kami mnggunakan payung untuk mencapai kucing tersebut,namun masih x berjaya. Kami tetap mencuba, bersenjatakan dua payung, kami akhirnya berjaya menyelamatkan kucing tersebut.Alhamdulillah,segala puji hanya untuk Allah. Buat sesuatu dapat sesuatu. Kami sangat2 mengambil iktibar dari peristiwa tersebut. Dan kami percaya akan setiap janji Allah itu pasti untuk hamba Nya. Insyaallah~~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...