Friday, December 10, 2010

cinta seorang gadis kepada Allah

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI..

Mungkin kita pernah mendengar nama Rabiatul Adawiyah.. byk je  budak nama tu, tapi kat sini saya maksudkan Rabiatul Adawiyah, pejuang sufi dan pencinta Allah yang tiada lain di hatinya melainkan Allah..subhanallah..
masa saya tingkatan 1, saya membaca satu buku, tajuknya, 'cinta seorang gadis kepada Allah'.. pada mulanya saya fikir buku tu berkonsepkan tazkirah..saya,kalau nak baca buku, saya akan baca kat tengah2 buku tu..saya pun baca kat tengah2.. subhanallah, kisahnya sangat menarik..kisah Rabiatu Adawiyah yang mengabdikan cintanya hanya kepada Allah..sejak itu beliau menjadi idola saya, selepas Rasulullah..
Antara kata2 beliau yang sangat menyentuh segenap hati saya :
~masa tu, Rabiah terfikir untuk berkahwin, tapi dia berfikir semula..'sekiranya aku berkahwin, pasti cinta ku kepada Allah akan dibahagi untuk suami ku jua. tidak mungkin aku dapat membahagikan cinta ku kepada orang lain melainkan Allah'..setelah itu dia bernekad untuk tidak kahwin sehingga akhir hayatnya..
~Rabiah juga sangat tidak menyenangi manusia yang beribadah kepada Allah kerana inginkan syurganya dan takut pada nerakanya..dalam tidur, Rabiah berdoa 'Ya Allah, sekiranya aku menyembahMu kerana takut pada neraka, bakarlah aku di dalam neraka..sekiranya aku menyembahMu kerana mengharapkan syurga, campakkanlah aku dari syurga..namun sekiranya aku menyembahMu semata-mata demiMu, janganlah Engkau enggan memperlihatkan keindahan wajahMu yang abadi kepadaku..'
~pada suatu hari,sewaktu Rabiah sedang beribadah,tiba-tiba pelayannya berseru dengan lantang, "keluarlah ke sini dan saksikanlah apa yang dilakukan oleh Sang Pencipta!" mungkin pelayannya melihat pemandangan alam yang indah dan mahu mengajak Rabiah sama-sama melihatnya, namun Rabiah enggan keluar, sebaliknya beliau membalas, "lebih baik kamu yang masuk ke maridan saksikanlah Sang Pencipta itu sendiri. saya begitu asyik menatap Sang Pencipta sehingga saya tak peduli lagi akan ciptaan-ciptaannya"..

subhanallah..persoalannya di sini, mampukah kita menjadi seorang Rabiah yang sangat mencintai Penciptanya??..tepuk dada tanya iman..
"Ya Allah, jadikanlah diriku seindah Rabiatul Adawiyah yang dapat merasakan cintanya kepadaMu..tanamkan dalam hatiku rasa cinta yang mendalam ya Allah..ameen ya robb"

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...